• NOVO
  • IMPRENSA
    • ARTIGOS
    • ENTREVISTAS
    • TV
  • ACADÊMICOS
    • ARTIGOS
    • LIVROS
  • PALESTRAS
  • ENSAIOS
  • VÍDEOS
  • SOBRE
    • LATTES
    • CONTATO
    • REDES SOCIAIS
  • POR / ENG
OLHARES SOBRE AS REVOLTAS NO MUNDO ÁRABE Como indica o nome, o texto trabalha com as perspectivas a partir das quais se olha para o as revoltas no Mundo Árabe e lida com os fatores que influenciam, determinam ou distorcem a percepção dos fenômenos. Isso é feito em três movimentos básicos. O primeiro deles aborda a complexidade do real, a temática das perspectivas e a questão fundamental da mídia e do acesso às informações. O segundo aporta uma leitura dos fenômenos e das suas razões marcada por um olhar e uma experiência pessoais. O terceiro discute chaves fundamentais de leitura, de análise e de representação das revoltas, chaves que se encontram em tensão e em competição: de um lado, a chave da democracia e dos direitos humanos; do outro, aquela dos jogos de poder na região e no mundo.  
2013
JUS COGENS: AINDA ESSE DESCONHECIDO Existência de um jus cogens, categoria de normas imperativas do direito internacional, é cada vez mais aceita, apesar de ser ainda cercada de incertezas. Tendo recebido uma definição e um regime jurídico na convenção de viena sobre direito dos tratados, seu conceito, seu conteúdo e seus efeitos permanecem incertos. Seu estudo e sua compreensão impõem a análise de sua relação com a idéia de uma hierarquia de normas no direito internacional e dos elementos de proximidade e diferenciação com outras categorias polêmicas da teoria internacionalista: o direito internacional geral, as obrigações erga omnes, os crimes internacionais. As dúvidas que decorrem desse exercício devem orientar a reflexão sobre o conceito e sua contribuição para o direito internacional.
01/12/2005
DIREITO ISLÂMICO E DIREITO INTERNACIONAL: OS TERMOS DE UMA RELAÇÃO The relationship between Islamic Law and other legal systems (basically western type domestic legal orders and international law) is often thought of in terms of compatibility or incompatibility.Concerning certain subject matters of choice, the compatibility of Islamic (legal) principles with the values embedded in legal systems that are regarded as characteristic of the Modern Age is tested by sets of questions: is democracy possible in Islam? Does Islam recognize human rights and are those rights equivalent to a more universal conception? Does Islam recognize or condone more extreme acts of violence and does it justify violence differently? Etc.Such questions and many more presuppose the existence of an ensemble of rules or principles which, as any other set of rules and principles, purport to regulate social behavior. This ensemble is generically referred to as Islamic Law. However, one set of questions is usually left unanswered: is Islamic Law a legal system? If it is a legal system, what are its specific characteristics? How does it work? Where does it apply? It is this paper`s argument that the relationship between Islamic Law and domestic and international law can only be understood if looked upon as a relationship between distinct legal systems or legal orders. 
0//04/2010
INTERNATIONAL LAW AND POLITICS: INTERNATIONAL CRIMINAL COURTS AND JUDGMENTES THE CASE OF THE SPECIAL TRIBUNAL FOR LEBANON. GONZAGA JOURNAL OF INTERNATIONAL LAW Everywhere, politics and law intertwine. Not only is that fact obvious, but its reality is a necessary one; there is no escape from this close relationship. The ways in which politics and law interact impacts the quality of the legal system operating in any given society. The quality of a legal system is also dependent on the system’s internal structure and operation. The assessment of this quality is the central element of the notion of Rule of Law.This article will undertake an examination of the emergence of international criminal Tribunals, and other traits of the international criminal law regime, as problematic instances of political considerations eclipsing legal tools or institutions. This phenomenon is possible both because of the internal characteristics of international law, and because of the dynamics of international politics. In any case, the result affects the potential and the impact of Rule of Law in international law. Section I will briefly discuss the possibility and the appropriateness of establishing a relationship between the notion of Rule of Law and international law. Section II will overview a general assessment of the political choices made in relation to the creation and functioning of international Tribunals. Finally, Section III will present a closer look at the case of the Special Tribunal for Lebanon.
15/05/2012
GLOBAL LAW IN PIECES   The idea that life undergoes a process of functional differentiation, and that, as a consequence, law becomes increasingly specialized – and maybe even transforms in its very nature – is now widespread. The specialized clusters of law or regulation are very often called regimes, in the international arena, international or transnational regimes. This paper deals, first, with three strong representations of international regimes and discusses some of their problems. It argues that, in order to make a good use of the category, it is necessary to keep in mind the differentiation between law and non-law in the wider context of governance. It then turns, firstly, to the notion of regimes as fragments of a unified and coherent public international law order and, secondly, as meeting points of regulations emerging from different legal orders as well as from other non-legal sources. Within public international law, regimes are seen as related to what is called the double fragmentation of that legal order. As clusters of regulation within a wider global regulatory order, regimes are put in relation to two types of legal or regulatory pluralism.
30/08/2014
EGITO - CRÔNICA DE UMA REVOLUÇÃO EM CURSO A onda de revoltas que tomariam de assalto o mundo árabe, da Tunísia ao Egito, à Líbia, ao Iêmen, ao Bahrein, à Síria e além, tem causas comuns aos vários processos revoltosos e semelhanças entre eles. Porém, cada revolta seguiu um curso próprio e vai chegando a resultados diversos. Dentre as causas comuns, há aquelas que se repetiam no seio de cada sociedade, de cada país, e há aquelas que acometiam – e o seguem fazendo – o conjunto dos povos árabes como um coletivo, e não mais como Estados ou sociedades singulares. Os males internos, encontráveis em praticamente todos os países árabes, constituem uma lista razoavelmente conhecida: centralização do poder e autoritarismo policialesco, corrupção, pobreza e desigualdade social, desemprego, déficit democrático. Suficiente material para revoltas. O risco maior: o de que grupos radicais mais violentos, já em ação no Iraque, na Síria e em tantos outros lugares, transformem o Egito em mais um campo de batalha e, talvez, de guerra civil.
14/09/2013